7 mars 2017

Det brinner i säven

Här kommer en snabb serierekommendation rätt upp och ner: Wild's End! Den är skriven av Dan Abnett och tecknad av I.N.J Culbard.


Jag lånade de två första böckerna på biblioteket utan att egentligen veta någonting alls om dem, och plöjde dem båda i racerfart. Fantastiskt bra serie! Någon på Goodreads hade skrivit att det var som en blandning av War of the Worlds och Det susar i säven, och fast jag inte är närmare bekant med någon av dem kan jag skriva under på att det är en perfekt beskrivning - svårt för mig att säga hur mycket som är ren rip-off och hur mycket som bara är hommage, dock. Jag tyckte i alla fall väldigt mycket om serien!


Teckningarna är skickligt utförda med fina antropomorfa djur i en hyfsat enkel och ren stil, och persongalleriet är intressant och sympatiskt. Det utspelar sig på den brittiska landsbygden på 1930-talet och vi får följa ett gäng bybor som upptäcker att det är något skumt på gång efter att någon sett ett "stjärnfall" som visar sig vara något mycket mer hotfullt (och eldsprutande). Serien är överraskande våldsam, något som jag personligen ser som ett plus. En annan sak jag gillar är att några av karaktärerna pratar på bred dialekt, något som sätter stämningen fint och är väldigt underhållande att läsa. Böckerna innehåller också väldigt mycket extramaterial i form av fejkade journalanteckningar, militärrapporter och kartor mellan de olika kapitlen, och det bidrar till ett trovärdigt världsbyggande och visar på hög ambition hos serieskaparna.


Det jag gillar minst med serien är färgläggningen, som på sina ställen är lite väl simplistisk för sitt eget bästa. Det är dock en petitess i sammanhanget. Jag har i princip bara gott att säga om Wild's End och rekommenderar den till alla (vuxna) som gillar att läsa serier.


-Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar