26 december 2012

Presentskörd för en nörd

Sådär, då var julen överstökad och jag har glädjen att meddela att årets loot innehöll mängder av nördrelaterade julklappar för min del. (Robin och Mattias, ni får gärna också lägga upp det ni fick som stämmer in på temat! *nudge nudge etc*) Här kommer en liten lista över allt kul som jag ska roa mig med så här i mellandagarna och framöver. :)


Först och främst: serier i mängder! :D


Friends With Boys av Faith Erin Hicks. Jag vet inte riktigt vad den handlar om, men jag älskar hennes teckningsstil och hennes webbserie Ice tyckte jag jättemycket om när det begav sig, så det ska definitivt bli kul att få läsa den här romanen.


Mercury av Hope Larson, ett namn jag huvudsakligen känner till från Flight-antologierna. Jag vet inte vad jag har att vänta mig här heller men guuuuuhhhhh *dregel dregel* kolla vilket snyggt omslag. ♥ Att ta sig an helt olästa, för mig okända serieromaner är som att öppna en stor, härlig godispåse... Till och med bättre.


Koma av Wazem & Peeters. Den här hade jag faktiskt inte ens hört talas om men Mattias sade att den hade fått fin kritik och efter en snabbgoogling just precis nu kan jag säga att han inte ljög. Det är tydligen en schweizisk serie. Det ska bli jättespännande att se vad det är för något!


Gunnerkrigg Court 1-3 av Tom Siddell. Den här fick jag inte i  julklapp men Mattias har nyligen införskaffat de första tre tryckta böckerna av den populära webbserien och jag fick låna dem medan han är bortrest. Yaaaay.

Sedan var det några spel också!


De Blob till Wii. Jag hade aldrig testat det här tidigare men tyckte det såg ut att vara right up my alley på omslaget, och efter en kvälls ( + natts) testomgång måste jag säga att jag hade rätt. Det är jättekul och mycket estetiskt tilltalande, men har ett STORT problem och det är att man nästan aldrig får spara så man blir stressad och är tvingad spela jättelånga sessioner. Synd på ett i övrigt nästan perfekt spel! Och just det ja, Mattias blev åksjuk av det också. Hahaha!


Rory's Story Cubes. Dessa var det visserligen inte jag utan min adoptivson fåret Monty som fick, men då han är av tyg kanske det är okej om jag skriver om dem istället. ^^ Det är alltså tärningar med hjälp av vilka man ska få inspiration till små berättelser. Mycket sympatiskt! På julaftonskvällen drog vi lite raskt ihop en historia om en klantig, självmordsbenägen detektiv vid namn Karl Farnsworth medan vi väntade på PS3:an som behövde göra uppdateringar inför testkörningen av Little Big Planet 2 (som Mattias fick av mig och Robin, men det får han berätta om själv... ^^).

En hel hög med filmer blev det också! Bortskämd, vem, jag? Japp, så är det när man firar jul med folk som verkligen vet vad man vill ha och dessutom råkar vara inne på samma grejer. ♥


Yaaaay! Brave! Bara 3½ månad efter den kom på bio fick jag den i mina händer. Ack, jag minns hur det var på den gamla goda (läs: usla) tiden - då kom Disneyfilmerna på bio i mitten av november och sedan fick man vänta till augusti på att få köpa dem på video. Helt sjukt. Men så är det inte nu, och det är jag glad för. Längtar efter att få se den igen. ♥


Som hund och katt: Kitty Galores hämnd. "Va?!" utbrister nu samtliga tre personer som kanske läser den här bloggen. "Varför i hela friden skulle någon bli glad för denna film, som är en erkänt dålig uppföljare på en barnfilm som redan den fick kass kritik?" Well, kära vänner, jag har av någon anledning ett lite konstigt förhållande till just den här filmserien. I den första var nämligen Jeff Goldblum med, och han har varit en av mina favoritskådisar sedan Jurassic Park, och i den svenska versionen dubbades han dessutom av Joakim Jennefors, som är min absolut bästa röstskådis. Därför var jag helt enkelt tvungen att se den - hur skulle jag inte kunna göra det? Och nu föll det sig inte bättre än att min för tillfället största favorit, Jack McBrayer aka Kenneth the Page, hade en roll i uppföljaren... What's a poor girl to do? Tack, Robin, för att du möjliggjorde en kvälls  fappande till  studerande av klantiga magiker med fula mustascher. Tack. Tack.

Enda anledningen att se denna film.


Sedan fick jag även den gamla kultklassikern The Wiz från 1978 med bl a Michael Jackson och Diana Ross.  Denna present fick mig att höja på ögonbrynen rejält, kan jag säga, men efter en stund kändes det ändå som att den mäjkade sens. Jag är ju ett gammalt Trollkarlen från Oz-fan (bokserien), och Motown gillar jag också. Det ska bli... intressant... att se den. ^^

Av vår gemensamma vän, piratkoalan Johnny Koolala, fick hela gänget dessutom en hel packe utrensade hyr-dvd:er som innehöll en mängd filmer för att falla alla i smaken. Bland de olika titlarna kan nämnas Buried, Contagion, Shutter Island och I Love You, Phillip Morris.


En bok fick jag också! Jag hade önskat mig någonting som kunde boosta min kreativitet - min skalle fullkomligen exploderar av idéer men ibland har jag en tendens att fastna lite i tankarna - och fick den här boken, som jag hört talas om tidigare i bl a tidningen Skriva. Säkert mycket användbar.


Och så även en sådan här liten pryl... :) Med matchande röda, maffiga hörlurar (inte de fjompiga på bilden). Jag fick också Mattias förra kamera, lite hipp som happ sådär. Tack liksom! o_O

Tack, Robin och Mattias, för en riktigt fin julafton (inte bara för paketens skull, då...). Den får fem plymapor av mig! ♥


-Emelie

2 kommentarer:

  1. ÅÅH! Nice! :D Jag gillade också den där De Blob, borde ta och spela det igen då det var typ hundra år sen sist :)

    SvaraRadera
  2. Gör det, det är ju ett supercharmigt spel. :D Undrar om tvåan är något att ha?

    -Emelie

    SvaraRadera